Verhaal van ijs

Van ijs wordt iedereen vrolijk! Of u nou van zoete of juist van frisse smaken houdt, iedere keer voor een bolletje citroenijs kiest of juist elke smaak wilt uitproberen: ijs is altijd een feestelijke traktatie.

Over opscheppers en bolletjeslikkers

Sinds de Italianen in de zeventiende eeuw ontdekten hoe zij ambachtelijk ijs konden maken, kan de wereld eigenlijk niet meer zonder. Het is echter maar de vraag of zij de originele (op)scheppers van ijs zijn.

Over het ontstaan van consumptie-ijs bestaan veel verschillende en uiteenlopende verhalen. Waarschijnlijk waren het de Chinezen die zo’n drieduizend jaar voor onze jaartelling het eerste waterijsje maakten. Ook van de Romeinen wordt gezegd dat zij regelmatig een sorbet serveerden: sneeuw, gemengd met honing, rozenwater en fruit. Het is mogelijk dat ontdekkingsreiziger Marco Polo rond de dertiende eeuw ijs in Europa introduceerde. Hij zou vanuit China recepten en methodes voor kunstmatig bevriezen van water hebben meegenomen, die hij vooral in Sicilië en Venetië aan de man bracht. De kans bestaat dat de Italianen hiervan vervolgens melk- en waterijs leerden maken.

Eerste ijsmachine uit Amerika

Consumptie-ijs viel al snel ook bij de Amerikanen in de smaak. Zij hebben de eerste ijsmachine uitgevonden. In Europa startte de commercialisatie van consumptie-ijs na de Tweede Wereldoorlog, toen de eerste diepvriezers op de markt kwamen en de eerste grote ijsfabrieken werden opgericht.



Softijs of schepijs?

Binnen Beko IJs worden concepten voor ambachtelijk softijs en schepijs aangeboden. Ook bij de productie van ijstaarten en -gebak bieden wij ondersteuning.

Softijs…
Voor softijs heeft u over het algemeen maar weinig ruimte nodig. Een hoekje waar een softijsmachine kan staan, is eigenlijk al voldoende. Voor de verkoop van softijs heeft u minder kennis en minder personeel nodig, wat het een mooie, laagdrempelige opstap maakt naar de verkoop van ijs. Met softijs kunt u uitstekend testen of er vraag is naar ijs in uw regio en uw bedrijf.

… of schepijs?
De productie en verkoop van ambachtelijk schepijs is arbeidsintensiever en vraagt om meer kennis van zaken. Vaak heeft u er extra medewerkers en ruimere openingstijden voor nodig. Daar staat tegenover dat het een ambachtelijke uitstraling heeft en een groot onderscheidend vermogen brengt. De productie en verkoop van ambachtelijk schepijs vraagt om grotere investeringen. Dat brengt uiteindelijk meer omzet en meer winst.